حضور کمرنگ ایران در نمایشگاه گردشگری لندن
به گزارش وبلاگ پردیس وب، نمایشگاه گردشگری لندن با نام بازار جهانی سفر (World Travel Market) و با نام اختصاری WTM از امروز 14 آبان ماه در سالن اکسل آغاز شد. نمایشگاه گردشگری که نخستین دوره آن در سال 1980 برگزار گردید و شاید باورپذیر نبود که در سی و چند سال، به جایگاهی برسد که معاملات و قراردادهایی به ارزش بیش از 2.8 میلیارد پوند در آن منعقد گردد. حضور وزرای گردشگری کشورها، وجود غرفه هایی از 182 کشور و منطقه، بیش از 5000 غرفه دار و بیش از 51000 بازدید کننده کاملا حرفه ای باعث شده تا نمایشگاه گردشگری لندن در بالاترین سطح نمایشگاه های موجود در جهان برگزار گردد.
مجید عرفانیان بلاگر سرشناس سفر در وبلاگ خود درباره رویداد wtm لندن نوشت: سال جاری به عنوان تنها بلاگر ایرانی سفر از ایران در نمایشگاه بازار جهانی سفر حضور دارم و شانس این را پیدا نموده ام که در روزگاری که هر روز سفر کردن سخت و سخت تر می گردد، در این نمایشگاه حاضر باشم. نمایشگاه لندن میعادگاه اصلی و جهانی اهالی سفر است و یکی از مهمترین دورهمی های وبلاگ نویسان سفر در حاشیه همین نمایشگاه صورت می گیرد.
با اینکه سالهای طولانی است که دولت ایران در این نمایشگاه حضور ندارد و هیچ حمایتی از آن نمی کند، اما به لطف خوش فکری برخی از شرکت های خصوصی غرفه ای با نام ایران در این نمایشگاه وجود دارد. چند شرکت معتبر سفر که هر سال در نمایشگاه حاضر هستند، دست به دست هم داده اند تا در زمینی مشترک و در کنار هم غرفه بگیرند تا از قِبَل آن، غرفه ای با نام ایران در بین غرفه ها قابل مشاهده باشد. مشکل اما اینجاست که شرایط ارزی و هزینه های بسیار بالای داشتن غرفه در این نمایشگاه باعث شده تا این استراتژی نیز دیگر چندان موثر نباشد. دو سال قبل تعداد قابل توجهی از غرفه ها در کنار هم حضور داشتند و غرفه ایران سر و شکل قابل قبولی داشت. سال گذشته اما تعداد غرفه ها بسیار کم شد و متناسب با آن سایز زمین نیز کوچکتر شد. سال جاری متاسفانه شرایط به نحوی پیش رفته که تنها سه شرکت در غرفه ایران حاضرند و خدا می داند که چه ماجرایی در سال بعد رقم بخورد. البته که چند شرکت ایرانی دیگر نیز در نمایشگاه حاضرند که غرفه هر یک از آنها به صورت مستقل در نقاط مختلف سالن واقع شده است.
درست است که از نظر تعداد غرفه، نمایشگاه برلین رتبه اول را در بین نمایشگاه های گردشگری جهان دارد، اما از نظر پرستیژ، نمایشگاه لندن جایگاه خاص تری داشته و در حاشیه آن رویدادهای مهمی به میزبانی و مدیریت سازمان های مهم بین المللی نظیر سازمان جهانی جهانگردی برگزار می گردد. حضور در نمایشگاه لندن برای برندسازی و ترویج مقصد بسیار مهم است و بسیاری از مجموعه های گردشگری حضور در این نمایشگاه را مهمتر از حضور در هر رویداد دیگر می دانند؛ هرچند که نظر مدیران گردشگری ما گویا کاملا با نظر ایشان فرق دارد!
منبع: همگردی