مالکیت 80 درصد بناهای تاریخی مازندران در اختیار اشخاص و نهادهای غیر میراثی است

به گزارش وبلاگ پردیس وب، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، مالکیت 80 درصد بناهای تاریخی مازندران در اختیار اشخاص و نهادهای غیر میراثی است.

مالکیت 80 درصد بناهای تاریخی مازندران در اختیار اشخاص و نهادهای غیر میراثی است

محسن باستانی مجاوری افزود: از 2 هزار و 800 بنای تاریخی موجود در مازندران حدود 800 بنا در لیست آثار ملی ثبت شده اند.

وی ادامه داد: ثبت یک اثر و بنا در لیست آثار ملی به این معنا است که این اثر در لیست آثار تاریخی که قابلیت دریافت اعتبار برای بازسازی و نگهداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارد.

به گفته سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، با وجود اینکه این بناها و آثار تاریخی از این امتیاز ملی برخوردار است اما به علت اینکه مالکیت بخش عمده ای از این بناها در حوزه این اداره نیست، انجام هر گونه اقدام برای بازسازی و حفظ بنا منوط به اجازه مالک آن چه شخص چه اداره مربوطه است.

وی ادامه داد: شرایط مالکیت این بناها به نوعی پاشنه آشیل در اجرای طرح های بازسازی و بازسازی بشمار می رود و این اداره کل در انجام وظیفه محوله در این حوزه تخصصی با چالش روبرو است.

باستانی شرح داد: مابقی بناها و آثار تاریخی که در لیست آثار ملی قرار ندارند، به عنوان آثار حفاظتی قلمداد می شوند و با توجه به اینکه در لیست این نوع آثار قرار ندارند، از اعتبار ملی برخوردار نیستند.

وی گفت : البته نداشتن ردیف اعتبار ملی به اینگونه نیست که این آثار و بناهای تاریخی حفاظتی رها شده اند بلکه یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران به صورت مداوم بازدید از این مکانها را انجام می دهد.

منبع: همگردی

به "مالکیت 80 درصد بناهای تاریخی مازندران در اختیار اشخاص و نهادهای غیر میراثی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکیت 80 درصد بناهای تاریخی مازندران در اختیار اشخاص و نهادهای غیر میراثی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید