آنالیز پونتیاک ترنس ام؛ خداحافظ پرنده دوست داشتنی!

به گزارش وبلاگ پردیس وب، پونتیاک ترنس ام، فایر برد یا پرنده آتشین، ساخت کمپانی جنرال موتورز آمریکاست. این خودرو از سال 1967 تا اواخر سال 2002 فراوری شد. پونتیاک ترنس ام برای رقابت با فورد موستانگ به بازار آمد و فراوری آن همزمان بود با آغاز فراوری شورلت کامارو که تقریباً شکل و شمایلی نزدیک به فایربرد داشت.

آنالیز پونتیاک ترنس ام؛ خداحافظ پرنده دوست داشتنی!

فراوری نسل اول فایر برد (از سال 1967 تا 1969) همزمان بود با دورانی که در طراحی اتومبیل به دوران بطری کوکاکولا معروف است. در این دوران، بسیاری از طراحان از خطوط منحنی و طراحی کلی لوگو و شکل بطری کوکاکولا الهام می گرفتند. اولین نسل این ماشین و همزادش، شورلت کامارو، هم از این نوع طراحی بی نصیب نماندند.

پونتیاک سپر جلو را با شکل جلو پنجره ماشین ترکیب کرد و شکلی زیبا به آن داد. با موفقیت این اتومبیل در بازار، این هراس در دل جنرال موتورز افتاد که فروش شورلت کوروت تحت تاثیر آن قرار گیرد. با همین دید تصمیم گرفته شد که پلتفرم آن با شورلت به اشتراک گذاشته گردد تا شورلت کامارو متولد گردد.

پونتیاک فایربرد نسل اول

نمای روبه رو پونتیاک فایربرد نسل اول

نمای پشت پونتیاک فایربرد نسل اول

نمای داخل پونتیاک فایربرد نسل اول

قبلی 1 از 4 بعدی

نسل دوم فایربرد به جای این که در سپتامبر 1969 معرفی گردد، در فوریه 1970 معرفی گردید. این تاخیر به علت مسائل مهندسی و اشکالات ابزاری بود. به همین علت، مدل 1970 به مدل هفتاد و نیم مشهور شد. این نسل در چهار مدل به بازار آمد: فایربرد با امکانات پایه، مدل اسپیریت، فورمولا و مدل ترنس ام. در طول زمان فراوری، موتور های مختلفی در این ماشین به کار رفت. بیش از 35 موتور مختلف از موتورهای شورولت، پونتیاک، اولدزموبیل و بیوک در این ماشین استفاده شد.

غرب تا سال 1982 دو بحران بزرگ سوخت را تجربه نموده بود. به همین دلیل کارخانجات اتومبیل سازی کم کم به سوی طراحی ماشین هایی رفتند که مشخصات آیرودینامیکی آن ها با محاسبات پیشرفته مهندسی شده باشد. در نتیجه، نسل سوم فایربرد با تمرکز بر اقتصادی بودن در سوخت طراحی شد. آن موقع، مدیریت سوخت کامپیوتری در موتورها تازه پا به دنیا اتومبیل ها گذاشته بود و هنوز پخته نشده بود.

پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای پشت پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای پشت پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای جانبی پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای روبه رو پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای داخل پونتیاک ترنس ام سال 1972

نمای داخل پونتیاک ترنس ام سال 1972

قبلی 1 از 7 بعدی

بنابراین اولین ایده برای کم کردن مصرف سوخت انتقال نیروی محرک از محور عقب به جلو بود؛ اما این ایده به سرعت کنار گذاشته شد، چون نمی شد قدرت و گشتاور بالایی را از محور جلو انتظار داشت. بنابراین تصمیم کارخانه بر تمرکز طراحی روی بدنه آیرودینامیک و شاسی سبک تر گرفته شد. طراحی بدنه هر دو ماشینی که روی این سکوی فراوری ساخته می شدند، یعنی فایربرد و کامارو، در سال 1982 کاملاً تغییر کرد.

شیشه جلو سه درجه خوابیده تر از مدل های قبلی، قسمت عقب تشکیل شده از شیشه یک تکه که قاب فلزی نداشت و چراغ های مخفی جلو از مشخصه های اصلی این طرح نو بود که باعث شد فایربرد ضمن این که 230 کیلوگرم سبک تر گردد، در اولین نظر به راحتی از مدل های قبلی و حتی از ماشین دو قلویش، شورولت کامارو، قابل تشخیص باشد. قوی ترین موتوری که روی ماشین های این نسل نصب شد موتور 7/5 لیتری تیون شده ساخت شورولت بود که 225 اسب قدرت داشت.

در نسل چهارم فایربرد که از سال 1993 تا 2002 ساخته شد، شاهد بالاتر رفتن تمرکز روی طراحی بدنه بودیم. پونتیاک طرح آیرودینامیکی را به سطح بالاتری برد و با نصب موتور نو 4/3 لیتری با 160 اسب بخار قدرت بازار هواداران این گونه ماشین ها را داغ کرد.

پونتیاک ترنس ام سال 2002

جلوپنجره و چراغ پونتیاک ترنس ام سال 2002

نمای پشت پونتیاک ترنس ام سال 2002

نمای جانبی پونتیاک ترنس ام سال 2002

نمای داخل پونتیاک ترنس ام سال 2002

نمای داخل پونتیاک ترنس ام سال 2002

قبلی 1 از 6 بعدی

از سال 1995 با موتور 8/3 لیتری و 200 اسب قدرت و برای مدل های ترنس ام و فورمولا موتورهای 7/5 لیتری 8 سیلندر، مشابه آنچه در کوروت استفاده می شد، فایربرد همچنان در صدر جدول برترین ها می تاخت. مسائل اقتصادی کارخانه پونتیاک، ساخت سری فایربرد را در سال 2002 متوقف کرد، اما تا اواخر سال 2010 هنوز وجود داشت و سعی کرد تا به عرصه فراوری خودرو بازگردد.

در نهایت، با آخرین فراوری با مارک پونتیاک در سال 2009 عمر این برند بزرگ هم به سر آمد. فایربرد هنوز بین کلکسیونر ها هواداران بسیاری دارد و چندان هم قیمتی و گران نشده است. این که هنوز هم می توان پشت فرمان یک پرنده آتشین 1979 نشست و لذت برد خیلی دور از فکر نیست. در ایران هم این ماشین به تعداد بسیار زیاد وارد شد و هنوز نمونه های بسیار تمیزی از آن موجود است.

آگهی های خرید و فروش پونتیاک

***

شما می توانید در وبلاگ پردیس وب نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

منبع: دیوار

به "آنالیز پونتیاک ترنس ام؛ خداحافظ پرنده دوست داشتنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز پونتیاک ترنس ام؛ خداحافظ پرنده دوست داشتنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید