طرح های فصلی به رونق مالی کتابفروشی ها یاری نموده اند
به گزارش وبلاگ پردیس وب، مسعود پیرمرادیان مدیرعامل دفتر نشر معارف قم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در قم، با اشاره به اینکه کتاب باید در بستر تجاری عرضه گردد، گفت: طرح های فصلی حمایتی از کتابفروشی ها که بهارانه کتاب یکی از مصادیق آن است، با مشارکت دادن کتابفروشان در این طرح، یک راهبرد موثر برای ایجاد عادتِ رفتن به کتابفروشی و خرید کتاب است، چراکه کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی، باید در بستر تجاری عرضه گردد تا بتواند موجبات افزایش اقبال عمومی به خود گردد.

وی اضافه نمود: این طرحِ خوب در اجرا واجد معایبی هم است که موجب شده همه قابلیت های آن به ثمر ننشیند؛ از محاسن این طرح این است که به رونق تجاری و مالی کتابفروشی ها یاری نموده است. خصوصاً در این اوضاع که شیوع کرونا کسب کارها را با مشکل جدی روبرو نموده، این طرح پای مردم را به کتابفروشی ها باز نموده و باعث افزایش سهم کتاب در سبد خرید خانوار شده است.
پیرمرادیان به دیگر محاسن طرح بهارانه اشاره نمود و یادآور شد: از قابلیت های طرح بهارانه هم این که اگر این طرح از نظر کمی و کیفی توسعه یابد، خصوصا که دفعات برگزاری آن از حالت فصلی به حالت ماهانه افزایش یابد و میزان یارانه دولت نیز رشد ویژه ای پیدا کند، رویکرد مناسبی برای جایگزینی آن با نمایشگاه های کتاب استانی و حتی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خواهد بود.
مدیرعامل دفتر نشر معارف توضیح داد: این موضوع همچنین باعث خواهد شد خیلی از علاقمندان عرصه فرهنگ برای راه اندازی کتابفروشی های جدید انگیزه پیدا نمایند و حتی بسیاری از صاحبان کتابفروشی های فعلی به فکر راه اندازی شعبه های جدید خصوصاً در شهرهای فاقد کتابفروشی بیفتند.
وی بعضی از مسائل طرح بهارانه کتاب 99 را هم برشمرد و گفت: اما اگر بخواهیم از معایب این طرح نام ببریم، عیبی بالاتر از این نیست که یک طرح خوب مثل طرح های فصلی، ضعیف و محدود اجرا گردد. متاسفانه علیرغم اینکه حدود 5 سال از عمر این راهبرد می گذرد و تعداد دفعات اجرای آن بیش از 10 بار است، ولی هنوز توسعه مناسبی نیافته اند و محدودیت های زیادی از نظر دفعات برگزاری و یارانه تخصیصی دارند.
پیرمرادیان گفت: همچنین در این طرح نباید به موضوع تخفیف دامن زد چراکه از نظر روانشناسی خریدار کتاب را شرطی می نماید و همواره متوقع ارائه تخفیف می نماید. بلکه باید به سمت ارائه یارانه به خریداران کتاب رفت. باید کتابفروشی ها را به ایجاد باشگاه مشتریان و باشگاه حامیان سوق داد و سپس به اعضا این باشگاه ها و شرکت نمایندگان در طرح های فصلی قبلی یارانه خرید کتاب داد تا بر اساس اعتبار خود و یارانه تخصیص یافته، طی سال به کتابفروشی ها مراجعه نمایند و کتاب های مورد علاقه شان را بخرند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران