فرمولی برای اتمام لیگ نوزدهم و برگزاری لیگ بیستم فوتبال، فرصتی برای 2 قهرمانی در یک فصل

به گزارش وبلاگ پردیس وب، لیگ برتر فوتبال به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است و در صورت عدم خاتمه در زمان از پیش معین شده که این امر قطعی به نظر می رسد، می تواند با شرایط جدیدی در اولین فرصت ممکن ادامه پیدا کند.

فرمولی برای اتمام لیگ نوزدهم و برگزاری لیگ بیستم فوتبال، فرصتی برای 2 قهرمانی در یک فصل

به گزارش خبرنگار ورزشی وبلاگ پردیس وب، شیوع ویروس کرونا شرایطی خاص را در تمام دنیا ایجاد نموده است. به خصوص برای آنهایی که همواره با هیجان روزهای خود را سپری می کردند و حالا با ماندن در خانه و محدودیت های زندگی، روزهای سختی را پشت سر می گذارند. نمی توان از این واقعیت هم گذشت که فوتبال یکی از هیجانات عظیم دنیاست که حالا با تعطیلی فوتبال در سراسر دنیا، این هیجان فروکش نموده است.

فارغ از موضوع کرونا و مبارزه با این ویروس پاندومیک که تبدیل به یک دغدغه دنیای شده، یکی از دغدغه های عظیم فوتبالی ها از سرگیری مسابقات است. رقابت های ملی و باشگاهی تحت تأثیر ویروس کرونا لغو شده و تا دریافت تصمیمی جدید، زمان مشخصی برای از سرگیری مسابقات مشخص نشده است. با این حال بعضی کشورها تصمیمات یا پیشنهاداتی را اعلام نموده اند که سرانجام لیگ در همین شرایط، انتظار برای فروکش کردن کرونا، برگزاری مسابقات در کمپ قرنطینه ای یا پیشنهاداتی از این دست جزو آنهاست که هر کشوری بر اساس شرایط موجود تصمیم گیری خواهد نمود.

شیوع ویروس کرونا در ایران نیز پاندمیک شده است و با توجه به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی کنترل ویروس حداقل تا سرانجام اردیبهشت ماه به طول می انجامد، بعید به نظر می رسد لیگ این فصل را که 9 هفته از آن باقی مانده است، به موقع به سرانجام برسد. ضمن اینکه باید در نظر داشت باشگاه ها باید مجدداً با تمرینات بدنسازی و بازی محبت آمیز خود را آماده ادامه رقابت ها نمایند که این مسئله هم زمان بر است و هم از نظر فنی باعث اُفت تیم ها خواهد شد. با این حال آنچه با شرایط کرونا در ایران و برنامه فوتبال ایران می تواند همخوانی داشته باشد، موکول کردن ادامه بازی های لیگ این فصل به زمانی مناسب است که شرایط برگزاری مسابقات مهیا گردد. پس از آن نیز می توان لیگ بیستم را بلافاصله پس از سرانجام لیگ نوزدهم آغاز کرد.

با برنامه مورد اشاره، می توان از زمان فراهم شدن شرایط برای برگزاری مسابقات، 9 هفته به جامانده لیگ نوزدهم را برگزار کرد و پس از معرفی قهرمان، سهمیه های آسیایی و تیم های سقوط نماینده و صعود نماینده، لیگ بیستم را با شرایط ویژه برگزار کرد.

کرونا شرایط را ویژه نموده است و برای شرایط ویژه باید برنامه ریزی ویژه هم داشت. از همین رو می توان در لیگ بیستم پس از برگزاری نیم فصل اول (یا 15 هفته ابتدایی)، تیم های نیمه بالا و پایین جدول را جدا کرد و در دو گروه هشت تیمی نیم فصل دوم لیگ را ادامه داد. به این ترتیب که هشت تیم بالای جدول برای قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا کوشش و هشت تیم پایین جدول برای حفظ صندلی خود در لیگ برتر رقابت خواهند کرد و لیگ ویژه بیستم با برگزاری 22 هفته به سرانجام می رسد. به این صورت دیگر احتیاج نیست تیم ها دو بار (برای ادامه لیگ نوزدهم و آغاز لیگ بیستم) خود را در دوران بدنسازی قرار دهند و شرایط به لحاظ فنی نیز به سود تیم ها خواهد بود.

شاید چنین برنامه ای این تصور را ایجاد کند که عدالت برای بازی های خانگی و خارج از خانه رعایت نمی گردد، اما می توان 15 هفته ابتدایی را طبق قرعه کشی برگزار کرد و در هفت هفته بعدی که در دو گروه هشت تیمی برگزار می گردد، هر تیمی که نیم فصل اول میزبان حریف رو در روی خود بوده، در جدول نیم فصل دوم میهمان گردد که به این صورت هر تیم 11 هفته میزبان و 11 هفته میهمان خواهد شد و مسئله ای برای رعایت عدالت نیز وجود نخواهد داشت.

این شکل از برنامه ریزی جزو موارد پیشنهادی است که می تواند مورد موافقت فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز قرار بگیرد و با شرایط فوتبال ایران نیز تناسب دارد. ضمن اینکه باید در نظر داشت لیگ قهرمانان آسیا نیز متوقف شده است و AFC در نظر دارد ادامه مسابقات در مرحله گروهی را احتمالاً در مرداد ماه به صورت متمرکز برگزار کند. حالا این پیشنهادی است که با آنالیز های خبرنگار وبلاگ پردیس وب روی برنامه مسابقات داخلی و همچنین تقویم دیدارهای بین المللی باشگاهی و ملی به نگارش درآمده، اما آنچه در این میان اهمیت دارد، تصمیم مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواهد بود. باید دید با این برنامه پیشنهادی برای برگزاری لیگ بیستم به صورت ویژه تا چه میزان موافقت خواهند کرد و آیا آن را به مرحله اجرا می رسانند یا خیر.

فوتبال ایران برای ادامه لیگ نوزدهم با حواشی زیادی روبرو است و هر کسی در باشگاه ها پیشنهادی می دهد که خیلی سریع رقبا عکس آن را پیشنهاد می دهند. تا به امروز ابطال لیگ نوزدهم، معرفی قهرمان نیم فصل (پرسپولیس) به عنوان قهرمان، سرانجام لیگ در همین شرایط و اعلام قهرمانی پرسپولیس با توجه به اختلاف 10 امتیازی اش با تیم دوم جدول یا حتی ادغام جدول لیگ نوزدهم و بیستم با شرکت همین تیم ها ارائه شده است. اجرایی کردن هر کدام از این پیشنهادات می تواند آتش خشم میان طرفداران تیم ها را بیشتر کند و اتهامات به تیم های دیگر، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و حتی وزارت ورزش و جوانان را تا سال ها زنده نگه دارد، اتفاقی که همین حالا نیز فوتبال ایران با آن روبرو است.

تاریخ دنیا در این برهه از زمان با شیوع ویروس کرونا روزهای سختی را پشت سر می گذارد که فوتبال نیز جزئی از آن است. در این شرایط می توان با حفظ سلامت جامعه، تصمیمی با خردجمعی را در فوتبال ایران گرفت که وقتی سال ها بعد تقویم گذشته فوتبال را ورق می زنیم و با برگزاری لیگ بیستم به صورت ویژه روبرو می شویم، نه با خشم و کینه، بلکه با افتخار به این روزها نگاه کنیم.

گزارش: علیرضا محرمی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "فرمولی برای اتمام لیگ نوزدهم و برگزاری لیگ بیستم فوتبال، فرصتی برای 2 قهرمانی در یک فصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمولی برای اتمام لیگ نوزدهم و برگزاری لیگ بیستم فوتبال، فرصتی برای 2 قهرمانی در یک فصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید