نگاهی به بزرگترین توافق تجاری دنیا، آیا جنگ تجاری متحول می گردد

به گزارش وبلاگ پردیس وب به نقل از دویچه وله، از روز یکشنبه 15 نوامبر (25 آبان) می توان به عنوان یک روز تاریخی یاد کرد. در بامداد این روز، چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه متن توافق ناظر بر تجارت آزاد را امضا کردند.

نگاهی به بزرگترین توافق تجاری دنیا، آیا جنگ تجاری متحول می گردد

به رغم جنگ تجاری چین و آمریکا، عظیم ترین توافق تجارت آزاد دنیا در خاتمه ملاقات مجازی رهبران عضو اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) امضا شد.

مذاکرات برای کسب توافق بر سر همکاری گسترده مالی هشت سال پیش شروع شده بود. امضای این توافق در روز یکشنبه 15 نوامبر در هانوی، پایتخت ویتنام، عملاً منجر به ایجاد یک چتر عظیم همکاری مالی خواهد شد.

این پیمان بازارهای گسترده این 15 کشور را در برمی گیرد. پیمانی که حدود یک سوم کل فراوری ناخالص اجتماعی دنیا را شامل می شود و حدود دو میلیارد و 200 میلیون نفر از جمعیت زمین را در بر می گیرد.

در سایه این توافق، عوارض گمرکی در تجارت بین کشورهای امضاکننده کاهش می یابد، قواعد ناظر بر بازرگانی مشترک تدوین می شود و زمینه برای حمل و نقل کالا تسهیل می شود.

افزون بر آن، می توان گفت که عظیمترین توافق تجارت آزاد دنیا شامل مسائل بازرگانی، خدمات، سرمایه گذاری، بازرگانی دیجیتال و ارتباطات خواهد بود. به موازات حضور چین و 10 کشور عضو آ سه آن، کشورهای ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند نیز در این تجارت آزاد مشارکت دارند.

10 کشور عضو آ سه آن عبارتند از: ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، میانمار، برونئی، لائوس و کامبوج.

حجم مبادلات بازرگانی

حجم مبادلات بازرگانی توافق تجارت آزاد یاد شده حدود 29 درصد کل بازرگانی دنیا خواهد بود. به این ترتیب، حجم مبادلات بازرگانی این پیمان کمی نازل تر از حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا 33 درصد کل بازرگانی دنیا را در اختیار دارد.

از توافق ناظر بر ایجاد عظیم ترین تجارت آزاد در دنیا، به مثابه یک موفقیت عظیم برای چین یاد می شود. گفته می شود که سیاست بازرگانی دولت آمریکا و مناقشه تجاری این کشور با چین و بعضی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، عملاً راه را برای کسب توافق بر سر این پیمان تسهیل و تسریع نموده است.

این توافق تجاری عملاً محصول 31 دور مذاکره در 18 همایش در سطح وزیران بوده است. خروج هند از جمع کشورهای حاضر در مذاکرات در اواخر سال گذشته میلادی عملاً راه را برای کسب توافق هموار نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نگاهی به بزرگترین توافق تجاری دنیا، آیا جنگ تجاری متحول می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بزرگترین توافق تجاری دنیا، آیا جنگ تجاری متحول می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید