کاخ موزه گرگان؛ یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی، عکس

به گزارش وبلاگ پردیس وب، این کاخ در محل کتابخانه سابق گرگان و در احاطه پارک شهر و نخل های بلندقامتی قرار گرفته و برای همین جهت زیبایی را برای بازدید از آن پشت سر خواهید گذاشت.

کاخ موزه گرگان؛ یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی، عکس

چرا بازدید از کاخ موزه گرگان پیشنهاد می شود؟

این موزه اولین موزه ساخته شده در شمال کشور است.

در این موزه اشیا اهدایی اروپایی ها و تندیس های مشاهیر شهر به نمایش گذاشته شده است.

کاخ موزه گرگان یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

تاریخچه کاخ موزه گرگان

در دوره پهلوی اول، رضا شاه دستور ساخت این بنا و چند بنای اداری دیگر مثل اداره شهرداری، اداره پست و مدرسه ایرانشهر را داد. بنای این کاخ سلطنتی در سال 1317 ساخته شد و در طول سلطنت پهلوی اول و دوم به عنوان محل سکونت این خاندان و محل میزبانی از مهمانانشان به کار برده شد اما در اواخر حکومت این خاندان، تصمیم بر آن شد که کاربری کاخ سلطنتی را به موزه تغییر دهند و بنابراین در سال 1343 درهای این کاخ به روی عموم مردم باز شد. البته در سال 1361 ظاهر بنا دستخوش تغییراتی شد و بخش های جدیدی به آن اضافه شد. بازسازی نهایی این کاخ در سال 1388 صورت گرفت.

معماری و مشخصات کاخ موزه گرگان

همان طور که در معماری بناهای دوره پهلوی از سبک معماری اروپایی الهام گرفته می شد، این سبک در ساخت کاخ موزه گرگان نیز بی تاثیر نبوده است. کاخ موزه گرگان در 2 طبقه و بر روی فونداسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده که مساحت آن 250 مترمربع است. پس از اینکه وارد پارک شهر گرگان شدید و به بخش غربی آن رفتید کاخ را در احاطه نخل های بلند می بینید. با دیدن معماری این کاخ به شباهت هایش با کاخ میان پشته بندرانزلی پی می برید.

در کاخ موزه گرگان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

در حیاط Gorgan Palace Museum سنگ قبرهایی تاریخی به نمایش گذاشته شده اند که قدمت آن ها به قرن 8 تا 14 هجری قمری برمی شود. با اینکه ساختمان موزه شامل 2 بخش مشاهیر و اشیا دوره پهلوی است ولی سالن باستان شناسی آن که به صورت موقت دایر است به تاریخِ دور گرگان و استرآباد پرداخته و آثاری از 5000 سال پیش تا اواخر دوره قاجار را به نمایش گذاشته است.

مشاهیر

طبقه همکف کاخ به معرفی مشاهیر ادوار تاریخی مختلف شهر اختصاص داده شده است. مجسمه ها و ماکت هایی از چهره های مشهور علما، فرهیختگان و دانشمندان گلستان و استرآباد در این بخش قرار دارند که در میان آن ها می توان به میرداماد استرآبادی، محمدرضا لطفی ردیف دان، ابوالحسن علی جرجانی و چند تن دیگر نام برد که تعداد کل این تندیس ها به 30 عدد می رسد.

استراحتگاه خاندان پهلوی

بعد از اینکه از پلکان سنگی کاخ به سمت طبقه بالا رفتید در همان بدو ورود با ویترین کوچکی از سنگ های قیمتی روبرو می شوید و بعد از آن، ویترین های چوبی متعددی را می بینید که در سالن اصلی طبقه دوم ردیف شده اند و اشیا ارزشمند خاندان پهلوی را به نمایش گذاشته اند؛ از ظروف مخصوص خارجی و هدایای اروپایی ها گرفته تا مجسمه ها، مبل، تخت، کمد و اشیای دیگر که تقریبا به 100 قلم می رسند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ موزه گرگان چه قدر است؟

اگر به بناهای تاریخی و اشیا کلاسیک علاقه دارید شاید نتوانید در کم تر از یک ساعت از کاخ موزه گرگان دل بکنید ولی با احتساب وقت گذرانی در پارک شهر و اطراف بنا می توان گفت در عرض 1 ساعت و نیم می توان از این جاذبه دیدن کرد. البته قبل از ورود به ساختمان باید مبلغی را به عنوان ورودی موزه پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ موزه گرگان چه زمانی است؟

راستا زیبایی که از ورودی پارک تا ورودی موزه طی خواهید کرد در فصل های بهار، تابستان و پاییز به اوج زیبایی خود می رسند ولی اگر شرایط آب و هوایی را در نظر بگیریم اوایل بهار و پاییز بهترین فرصت برای خرید بلیط هواپیما گرگان و دیدن این کاخ است.

چگونه به کاخ موزه گرگان برویم؟

کاخ موزه گرگان در حوالی میدان ولیعصر و تنها با 400 متر فاصله از آن واقع شده است و گردشگرانی که تمایل به بازدید از این موزه دارند یا باید به وسیله خودروی شخصی یا تاکسی و یا اتوبوس خود را به این میدان برسانند. ایستگاه اتوبوس میدان وحدت نیز تنها 600 متر با پارک و کاخ فاصله دارد.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه صنایع دستی گرگان: 800 متر

سرای تاریخی باقری ها: 850 متر

مدرسه عمادیه: 1.2 کیلومتر

برج گرگان: 4 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ موزه گرگان برای اقامت وجود دارند؟

هتل خیام: 900 متر

هتل سرای خان: 1 کیلومتر

هتل آپارتمان بهشت هیرکان: 1.1 کیلومتر

هتل آپارتمان گل نرگس: 2.5 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ موزه گرگان هستند؟

رستوران ملل: 850 متر

فست فود کاپری: 700 متر

تهیه غذا و کیترینگ حسینی: 1.1 کیلومتر

رستوران بازار: 1.7 کیلومتر

کافه رستوران فیوره: 1.9 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "کاخ موزه گرگان؛ یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ موزه گرگان؛ یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید