فرهنگ سازی برای حرکت جمعی و ایجاد کنسرسیوم لازم است
به گزارش وبلاگ پردیس وب، رئیس اتاق تبریز با انتقاد از نبود صندلی قانونی برای ایجاد کنسرسیوم در قانون تجارت، گفت: بحث ایجاد کنسرسیوم و زنجیره های فراوری و صادرات را از سال ها قبل از مراجع رسمی پی گیری نموده ایم و در وهله اول برای دو گروه کالایی مجوزهایی اخذ شده که حالا در مرحله عملیاتی و اجرایی آن با بخش خصوصی استان هستیم.

یونس ژائله در اولین جلسه کمیته کارشناسی امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: باید با فراخوان عمومی برای فراوریکنندگان استان در جهت توجیه و فرهنگ سازی حرکت جمعی و گروهی ایجاد کنسرسیوم کوشش نموده و سپس با ارائه نمونه محصول فراوریکنندگان استان و تدوین استراتژی، برای ورود به بازارهای جهانی اقدام کنیم.
ژائله، مهم ترین عامل نفوذ در بازارهای جهانی را بحث قیمت و کیفیت اسم کرد و ادامه داد: در بازارهای جهانی قبل از برندسازی به بحث قیمت توجه می گردد؛ اما متأسفانه، مجموعه های فراوریی کوچک و بعضاً میانه، توان فراوری محصولات کیفی در کلاس جهانی و یا توان هماهنگی با محیط رقابتی تجارت جهانی را ندارند و از سوی دیگر هم بعضی فراوریکنندگان به علت بعضی انحصارهای رانتی، تعرفه ای و عدم وجود کالای رقیب در داخل کشور با انحصاری سازی بازار 80 میلیون نفری داخل، انگیزه فراوری کیفی و کاهش قیمت تمام شده و حضور در بازار جهانی را ندارند.
رئیس اتاق تبریز، دستور کار این اتاق را معین تیم عملیاتی برای تأمین کیفیت محصول مورد احتیاج بازارهای جهانی، معین تیم بازاریابی، بازارشناسی و بازارسازی و معین کردن بازارهای هدف اسم نموده و بعلاوه بر ایجاد پلتفرم الکترونیکی تجارت بین المللی و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در داخل و خارج از کشور تأکید کرد.
لزوم کار کارشناسی برای چرایی و چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز هم در خصوص جلسه قبلی این کمیسیون در ارتباط با چرایی عدم تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در استان و لزوم کار کارشناسی در این زمینه در قالب کمیته کارشناسی توضیحاتی ارائه داده و گفت: با توجه به تجربه خوشه های صادراتی، شرکت های مدیریت صادرات و بعلاوه خود کنسرسیوم های صادراتی و فرهنگ تجاری منطقه ما باید به درستی آنالیز گردد که آیا امکان ایجاد کنسرسیوم ها در استان وجود دارد؟
سیدیوسف حسینی ادامه داد: اگر این امکان وجود ندارد، چه شکل جدیدی از میان این حالت ها می توان برای همکاری بنگاه های کوچک و میانه با مزیت صادراتی در تعامل با واحد های عظیم ایجاد کرد تا آن ها را برای حضور در بازارهای جهانی آماده کرد.
تقی قیصری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کارشناس خوشه های صادراتی هم در ارتباط ویدئوکنفرانسی با این جلسه با تأکید بر اینکه کنسرسیوم های صادراتی الگوی معین جهانی دارند که به وسیله سازمان جهانی یونیدو تدوین شده اند، گفت: همین الگو در خوشه های صنعتی استفاده و بحث شبکه سازی در کنار آن مطرح شده است.
این فعال مالی در ادامه به ضرورت تدوین برنامه معین اجرایی پس از فازهای حساس سازی و اعتمادسازی در میان ذی نفعان کنسرسیوم ها اشاره نمود.
حسن صدیقی، دبیر انجمن کانی غیرفلزی و صادرکننده هم در ادامه جلسه به ضرورت تشکیل دبیرخانه ای در اتاق برای مطالعه یک الگوی پیروز جهانی و تطبیق آن با فرهنگ منطقه و سپس ارائه این طرح برای ذینفعان و اقدام اجرایی در این راستا تأکید کرد.
عبدالاحد فرج زاده، نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز هم در این جلسه بر توجه به تجربه شرکت های مدیریت صادرات در پیشبرد اهداف صادراتی بنگاه های کوچک و میانه و یاری هایی که این نوع شرکت ها می توانند در این هدف گذاری اتاق تبریز داشته باشند، اشاره نمود.
در سرانجام جلسه مقرر شد ادامه بحث با حضور کارشناسان دیگری از این حوزه در جلسه بعدی کمیته اجرا شده و برای ارائه به کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق آماده گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران