ماسک: ربات های انسان نما احتمالاً تا 2050 در هر خانه ای حضور خواهند داشت

به گزارش وبلاگ پردیس وب، ربات های دستیار انسان نما می توانند مرحله دیگری از فناوری روز جهان را به انسان ها یادآور شوند. ایلان ماسک در مصاحبه ای که به وسیله کانال یوتیوب TED منتشر شده شرح می دهد که چگونه فناوری سیستم رانندگی تمام اتوماتیک تسلا را وارد صنعت ربات ها خواهد نمود و خانه های مردم در آینده نه چندان دور شاهد حضور ربات های انسان نما خواهد بود. او بر این باور است که این مقوله تا سال 2050 عملی خواهد شد و بهینه سازی هوش مصنوعی مهم ترین عاملی است که جلوی پیشرفت سریع این حوزه از فناوری را می گیرد.

ماسک: ربات های انسان نما احتمالاً تا 2050 در هر خانه ای حضور خواهند داشت

مدیرعامل شرکت تسلا طی یک مصاحبه همه جانبه ضمن اشاره به مسئولیت های خود در شرکت های SpaceX و Neuralink بیان کرد که بیشتر مردم در فضای مجازی به ثروت فراوان وی واکنش های منفی زیادی نشان می دهند. وی در ادامه گفت: این مقوله زمان زیادی برد تا بفهمم که برای حل مسائل سیستم های رانندگی اتوماتیک، باید چالش های دنیای واقعی حوزه هوش مصنوعی را رفع کنید و هنگامی که مسائل هوش مصنوعی اتومبیل ها را که در واقع رباتی با چهار چرخ هستند، را رفع کردید، شما قادر خواهید بود تا از این سیستم روی رباتی با دست و پا هم بهره ببرید.

طی این مصاحبه ماسک به شرکت هایی نظیر بوستون داینامیکس اشاره می نماید که با ساخت ربات های انسان نمای معقول و متقاعد نماینده می تواند حرف های زیادی برای زدن در این حوزه داشته باشد. اما وی معتقد است که تا رسیدن به ربات هایی که با یاری هوش مصنوعی بتوانند در کارهای روزمره به ما یاری نمایند فاصله داریم. او در رابطه با این موضوع می گوید: در حال حاضر ما آن هوش مصنوعی معقولی که به ربات ها اجازه حرکت در دنیا واقعی و انجام کارهای مفید بدون ارائه دستورالعمل های مستقیم را بدهد، نداریم. اما شرکت تسلا در این دو مقوله بسیار خوب عمل می نماید. بدین ترتیب تنها کاری که ضروری است در این زمینه انجام دهیم، طراحی و ساخت حسگرها و سنسورهای تخصصی لازم برای ربات های انسان نما است. مردم نمی دانند که پروژه ربات های انسان نما بسیار بزرگ تر از اتومبیل ها لقب خواهد گرفت.

به همین دلیل، ماسک هشدار می دهد که دنیا باید سخت کوشش کند تا از وقوع سناریوهای ویران شهری جلوگیری نماید. مدیرعامل شرکت SpaceX و تسلا قبلاً اعلام نموده بود که بخشی از هدف تأسیس شرکت Neuralink کاهش خطر هوش مصنوعی بوده است. او در این مصاحبه شرح داد که بهره گیری از یک تراشه رام بومی که به راحتی قابل به روزرسانی نباشد می تواند قابلیت های امنیتی ربات ها را در سطح بالایی نگه دارد. او بعلاوه بر این عقیده است که باید یک سازمان نظارتی (رگولاتوری) برای هوش مصنوعی وجود داشته باشد.

ایلان ماسک در ادامه شرحات خود به این موضوع اشاره نموده که ربات های انسان نما در ابتدا برای انجام کارهای خطرناک و یا کارهای خسته نماینده ای که هیچ کس مایل به انجامشان نیست مورد استفاده قرار می گیرند. اما با پیشرفت های احتمالی و بسیار سریع در این مقوله، می توانیم شاهد حضور ربات های پرستار، آشپز و دستیارهای خانگی در بیشتر خانه ها باشیم. وقتی از او در خصوص زمان احتمالی این ربات ها سوال پرسیده شد، وی بیان کرد که احتمالاً سال جاری نمونه اولیه این ربات ها را خواهیم دید و سال آینده شاهد نمونه پیشرفته تر آن ها خواهیم بود. بعلاوه وی معتقد است تا دو سال آینده اخبار بیشتری در این باره منتشر می گردد.

مدیرعامل تسلا در مصاحبه خود هزینه خرید ربات های انسان نما را کمتر از هزینه خرید خودروها می داند. وی می گوید که دربدو ورود ممکن است قیمت این ربات ها بسیار بالا باشد، اما با افزایش فراوری و کاهش هزینه ها می توان قیمت آن ها را پایین آورد و در نرخ تقریباً ثابتی قرار داد. باید خاطر نشان کنیم که ماسک آگوست سال گذشته ربات انسان نمای خود با نام آپتیموس را به کاربران معرفی کرد. در سال قبل یکی از اعضای داخلی شرکت تسلا، به این موضوع اشاره نمود که این ربات ها استانداردهای مورد انتظار ایلان ماسک را ندارند و باید روی آن ها کار بیشتری صورت بگیرد. باید دید در روزها و ماه ها آینده چه اخباری در خصوص منتشر خواهد شد.

منبع: Interestingengineering

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماسک: ربات های انسان نما احتمالاً تا 2050 در هر خانه ای حضور خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک: ربات های انسان نما احتمالاً تا 2050 در هر خانه ای حضور خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید