کارکنان خودروسازی ها چقدر حقوق می گیرند؟
به گزارش وبلاگ پردیس وب، کارکنان خودروسازی ها به کارکنان خود چقدر حقوق می دهند؟
ایران خودرو صاحب بیشترین نیروی انسانی
به نقل از دنیای اقتصاد، طبق صورت های اقتصادی ارائه شده بورس به وسیله ایران خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از 2 هزار و 790 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت نموده است. طبق برآورد ایران خودرو، این شرکت باید در نیمه دوم سال نیز حدود 2 هزار و 880 میلیارد تومان دیگر به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در امسال پرداخت خواهد نمود، چیزی حدود پنج هزار و 670 میلیارد تومان برآورد می گردد. این در حالی است که ایران خودرو در سال 99 کمتر از سه هزار و 665 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 55 درصد بالا رفته است. طبعا بخش قابل توجهی از این رشد به علت افزایش پایه حقوق کارگران در امسال نسبت به 99 است.
ایران خودرویی ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه ای حدود 265 میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف نموده و در نیمه دوم سال نیز حدودا 297 میلیارد تومان هزینه خواهد نمود تا جمع کل آن به 562 میلیارد تومان برسد. بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک ایران خودرو حدود شش درصد بالا خواهد رفت.
یکی دیگر از موارد به هزینه های سربار در خودروسازی، به بخش انرژی شامل آب، برق، گاز و سوخت مربوط می گردد. ایران خودرو در این بخش بالغ بر 21 میلیارد و 700 میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه نموده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز حدود 26 میلیارد تومان هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه ایران خودرو بابت بخش انرژی در سال 1400، کمتر از 48 میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از 27 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه ایران خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها از جمله هزینه مواد مصرفی، بزرگ ترین خودروساز ایران طی شش ماه امسال بیش از سه هزار و 617 میلیارد تومان صرف هزینه های سربار نموده است. در مجموع اما کل هزینه سربار ایران خودرو طی امسال با در نظر گرفتن سایر هزینه ها، بالغ بر 7 هزار و 460 میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با 4 هزار و 890 میلیارد سال گذشته رشد 54 درصدی را نشان می دهد.
اما هزینه های ایران خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجهی خواهد داشت. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود 470 میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد آنالیز پرداخت نموده و پیش بینی اش این است که حدود 428 میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که ایران خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود، به حدود 898 میلیارد تومان می رسد. ایران خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها، برآورد نموده که در کل سال 1400 بیش از چهار هزار و 247 میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود که نسبت به سال گذشته رشد 82 درصدی خواهد داشت.
حقوق و دستمزد در سایپا
به سایپا برویم، دومین خودروساز ایران که کمتر از ایران خودرو و بیشتر از پارس خودرو نیروی انسانی در خود جای داده است. طبق صورت های اقتصادی ارائه شده بورس به وسیله سایپا، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از هزار و 23 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت نموده است.
طبق برآورد سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدود هزار و 190 میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در امسال پرداخت خواهد نمود، بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد می گردد.
این در حالی است که سایپا در سال 99 کمتر از هزار و 550 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 46 درصد بالا رفته است. سایپایی ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه ای بالغ بر 192 میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف نموده و در نیمه دوم سال نیز حدودا 195 میلیارد تومان هزینه خواهد نمود تا جمع کل آن به 387 میلیارد تومان برسد.
بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک سایپا حدود5/ 5 درصد کاهش خواهد یافت، چه آنکه این شرکت کمی بیش از 410 میلیارد تومان هزینه استهلاک در سال گذشته داشته است.
سایپا نیز مانند ایران خودرو بخشی از هزینه های سربارش به انرژی مربوط می گردد. این شرکت در این بخش بالغ بر 6 میلیارد تومان طی 6 ماه ابتدایی امسال هزینه نموده است. برآورد می گردد نارنجی های جاده مخصوص در نیمه دوم سال 6 میلیارد و 600 میلیون دیگر نیز برای آب، برق، گاز و سوخت خود هزینه نمایند.
بنابراین کل هزینه سایپا بابت بخش انرژی در سال 1400، کمتر از 13 میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از 10 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه سایپا در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها از جمله هزینه مواد مصرفی، دومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از دو هزار و 164 میلیارد تومان صرف هزینه های سربار نموده است. در مجموع اما کل هزینه سربار سایپا طی امسال با در نظر گرفتن سایر هزینه ها، بالغ بر پنج هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با دو هزار و 936 میلیارد تومان سال گذشته افزایش بیش از 42 درصدی را نشان می دهد.
اما مانند ایران خودرو، هزینه های سایپا در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته با رشد روبرو خواهد بود. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود 273 میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد آنالیز پرداخت نموده و پیش بینی اش این است که حدود 304 میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد.
بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که سایپا طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود، به حدودا 577 میلیارد تومان می رسد.
سایپا با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها، برآورد نموده که در کل سال 1400 بیش از هزار و 500 میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود که نسبت به سال گذشته رشد 67 درصدی خواهد داشت.
پارس خودرو چقدر حقوق می دهد؟
به سراغ پارس خودرو برویم، سومین خودروساز بزرگ ایران که کمترین نیروی انسانی را بین سه شرکت اصلی صنعت خودرو کشور در خود جای داده است.
طبق صورت های اقتصادی ارائه شده بورس به وسیله پارس خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال نزدیک به 370 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخت نموده است. طبق برآورد پارس خودرو، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدودا 350 میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در امسال به کارگرانش پرداخت خواهد نمود، چیزی حدود 720 میلیارد تومان برآورد می گردد. این در حالی است که پارس خودرو در سال 99 کمتر از 475 میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 51 درصد بالا رفته است.
پارس خودرو اما در بخش انرژی بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه نموده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز همین اندازه هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه پارس خودرو بابت بخش انرژی در سال 1400، بیش از 13 میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از هفت میلیارد تومان هزینه پارس خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها از جمله هزینه مواد مصرفی، سومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از 851 میلیارد تومان صرف هزینه های سربار نموده است. در مقایسه با هزینه سربار حدودا 950 میلیارد تومانی در سال گذشته، پارس خودرو در این بخش بالغ بر 100 میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 12 درصد رشد هزینه داشته است.
اما هزینه های پارس خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد را به خود خواهد دید. این شرکت طی شش ماه امسال، بالغ بر 62میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد آنالیز پرداخت نموده و پیش بینی اش این است که حدود 58 میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که پارس خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود، به 120 میلیارد تومان می رسد. پارس خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها، برآورد نموده که در کل سال 1400 بیش از 432 میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد نمود که نسبت به سال گذشته رشد 53 درصدی داشته است. این شرکت در شش ماه ابتدایی سال بالغ بر 270 میلیارد تومان در این بخش هزینه نموده بود اما پیش بینی نموده که در شش ماه دوم امسال، این رقم به کمتر از 165 میلیارد تومان برسد.
منبع: تجارت نیوز