کد های مرموز روی میوه ها و بعضی سبزیجات چه می گویند؟

به گزارش وبلاگ پردیس وب، گاهی اوقات که میوه، غذا یا سبزیجات خاصی را از میادین میوه و تره بار یا میوه فروشی ها می خرید، متوجه برچسب هایی روی آنها می شوید که چند عدد یا بارکد روی آن درج شده است. این برچسب ها فقط برای اسکن کردن قیمت خوراکی ها نیست. کد PLU یا برچسب قیمت که روی محصول چاپ شده است علاوه بر قیمت، شرایط رشد میوه را نیز برای شما باز گو می نماید. با خواندن کد PLU شما متوجه خواهید شد که آیا آن محصول دستکاری ژنتیکی شده یا به یاری کود شیمیایی، قارچ کش یا علف کش فراوری شده است.

کد های مرموز روی میوه ها و بعضی سبزیجات چه می گویند؟

نکاتی که در خصوص این برچسب ها باید بدانید عبارت اند از:

1- اگر کد PLU فقط حاوی رقم بود، بدین معنی است که محصول مورد نظر به شیوه سنتی با استفاده از آفت کش ها رشد نموده است. چهار رقم آخر PLU نشان می دهد که چه نوع سبزی یا میوه ای است. مثلاً همه موزها برچسب 4011 دارند.

2- این اعداد و ارقام در همه جا یکسان هستند. مثلاً موز در همه کشورهای جهان برچسب شماره 4011 دارد.

3- اگر کد PLU پنج رقمی و عدد اول 8 بود، نشان می دهد که این میوه یا محصول تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده است. عموماً از این میوه ها و سبزیجات اشتباهاً به عنوان ارگانیک یاد می گردد. بنابراین، غیرممکن است محصول ارگانیکی بخورید که از بذرهای اصلاح شده یا تراریخته فراوری شده باشند. یک موز که دستکاری ژنتیک شده و تراریخته شده باشد (GMO) با شماره 84011 شناخته می گردد.

4- اگر کد PLU پنج رقمی بود و با عدد 9 شروع می شد، نشان می دهد این محصول ارگانیک است نه تراریخته! موزی که ارگانیک است با شماره 94011 شناخته می گردد.

5- اتفاقاً جالب است بدانید که چسبی که برای چسباندن استیکرها روی میوه استفاده می گردد ارزش غذایی دارد. اما خود استیکر خوردنی نیست.

6- کندن این برچسب ها سخت است؟ از نوار چسب برای کندن آنها بهره ببرید. در خصوص سیب که جواب می دهد. نوار چسب را روی برچسب بچسبانید و آن را بکنید.

7- تتوی لیزری روی میوه ها شیوه دیگری است که به تازگی جایگزین برچسب شده است و حاوی همان اطلاعاتی است که روی برچسب قید می گردد.

8- دستگاه تتو یک دستگاه هوشمند و مبتکرانه است که به آرامی با میوه تماس پیدا می نماید و اطلاعات مورد نظر را روی پوست آن حکاکی می نماید.

9- نمی خواهید روی میوه یا خوراکی هایی که می خرید برچسب داشته باشد؟ مستقیم و بدون واسطه، از یک کشاورز در شهر خود محصولات کشاورزی را خریداری کنید؛ دست اول و بدون برچسب! یا خودتان درخت بکارید.

منبع: فوت و فن

به "کد های مرموز روی میوه ها و بعضی سبزیجات چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کد های مرموز روی میوه ها و بعضی سبزیجات چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید