وقتی بنزین فراموش می گردد!

به گزارش وبلاگ پردیس وب، خبرنگاران/بوشهر حوادث و رویدادهای اخیر کشور و قطعی بیش از 10 روزه اینترنت در نقاط مختلف و سپس ایجاد محدودیت برای اینترنت همراه و دسترسی به سایت ها و برنامه هایی که سرویس دهنده آنها خارج از کشور مستقر است حرف و حدیث های زیادی را در حوزه مباحث اینترنتی به وجود آورده است...

وقتی بنزین فراموش می گردد!

گویا رخدادهای بی سابقه ای که مردم شاهد آن بودند آغاز فصل تازه ای را برای شهروندان ایرانی نوید می دهد که شاید چندان خوش آب وهوا نیست اما متفاوت و شگفت آور است. شاید پیش از این فکر نمی کردیم بدون استفاده از ابزارهای اینترنتی و داشتن ارتباط با دهکده جهانی حتی بتوانیم نفس بکشیم اما اکنون پذیرش و تداوم این شرایط برای ما کمی ساده تر شده است.

روزهای اول احساس موقتی بودن اوضاع با شوک عجیب و غریبی برای کاربران اینترنت و کسانی که به هر نحوی و به طور روزانه با اینترنت سروکار داشتند همراه بود و روزهای بعد پیچیدگی و سردرگمی به آن اضافه شد. وقتی دشواری ارتباط برقرار کردن چه کاری، یا شخصی و... خود را نشان داد و دانشجویان، فعالان علمی و پژوهشی، وبلاگ پردیس وب و فعالان عرصه رسانه، ادارات و روابط عمومی ها برای ارسال مطالب، پرونده ها، اخبار و تصاویر خود و هر نوع مرسوله ای درگیر مسائل فراوان شدند.

چالش های زندگی بدون اینترنت

قطع بودن اینترنت بسیاری از کسب وکارها را به تعطیلی کشاند. آنها که درآمد و سفره هایشان به فضای مجازی و اینترنت وابسته بود درآمدشان قطع و سفره هایشان کوچک تر شد و آنها که وابستگی قابل توجهی به اینترنت نداشتند سعی در تطبیق خود با شرایط، کنار گذاشتن گوشی های همراه و عادت به سبک زندگی جدید بدون اینترنت داشتند.

زندگی بدون اینترنت هم چالش های خاص خودش را داشت؛ پیدا کردن راه های جدید ارتباطی، نصب و یا استفاده مجدد از برنامه های پیغام رسان داخلی که مدت ها بدون استفاده و خاک خورده در لیست اپلیکیشن های گوشی های همراه جا مانده و تماس دوباره با دوستان و بستگان به وسیله سرویس هایی همچون SMS و MMS که فراموش شده بودند!

روایت های متفاوت و شنیدنی مردم از رویدادهای اخیر

مردم اما روایت های متفاوت و شنیدنی از رویدادهای اخیر داشتند. در ادامه بخشی از بازخوردهای مردمی از روز یکشنبه /3 آذر 1398/ تا روز گذشته آمده است. یکی از مخاطبان وبلاگ پردیس وب تحت عنوان دانشجوی بیکار نوشته است: قطعی اینترنت باعث شد مردم بنزین را فراموش نمایند و برای حق طبیعی خود ضجه بزنند... و یک دانشجوی بینام نوشته است: بیشترین لطمه را ما دانشجوها دیدیم... مایی که خاتمه نامه و تحقیق و پژوهش داریم، چرا هیچکس صدای ما را نمی شنود؟ و دانشجوی دیگری اشاره نموده من یک دانشجو هستم و کار و زندگیم با اینترنت می چرخد. کل این هفته را نتوانستم کار کنم، و از زندگیم عقب افتادم. چرا یک حق معمولی از مردم گرفته شده است؟

عباس اینگونه نوشته است: با قطع اینترنت کلیه معاملات خارجی و تبادلات اقتصادی بر روی زمین مانده و ده ها میلیارد دلار به کشور ضرر و زیان وارد شده است. قطع اینترنت نوعی خودتحریمی است که ارکان اقتصادی کشور را دچار چالش کرد. کاربری نام خود را اعتماد به مردم گذاشته و با گلایه از طولانی شدن مدت قطعی اینترنت گفته: هر روز بیشتر از دیروز ناامید می شویم... اینترنت ساده ترین امکانات یک شهر و هر شهروند است.

سعید هم به حاشیه رفتن مشکل اصلی را مطرح نموده و نوشته است: کلا قطعی اینترنت یا اغتشاش اصل مشکل مردم را به حاشیه کشید، حکومت باید فساد و اختلاف طبقاتی را حل نماید تا مردم احساس عدالت و امنیت نمایند، بعد می بینید در سخت ترین شرایط و تبلیغات رسانه ای بیگانه هم کسی نمی تواند در افکار عمومی داخلی تاثیر منفی بگذارد.

کسب و کار و اوضاع خراب معیشتی مگر شوخی است؟

همین هفته هم باید اجاره منزل و مغازه پرداخت کنم و هم قسط های بانک. ولی به خدا قسم از شنبه هفته قبل تا الان حتی 1000 تومان کار نکردم... چه کسی جواب زن و بچه 6 ماهه من را می دهد؟ این هم وضع زندگی من است... این جملات شرح حال مهرداد از شهر سنندج است. و همچنین مخاطبی با نام اصفهانی نوشته است: سلام، الان خود این مسئله اینترنت در حال تبدیل به یک نارضایتی دیگر بعد از مشکل بنزین است!... کسب و کار و اوضاع خراب معیشتی مگر شوخی است؟ مگر می گردد در کلان شهرهای امروز بدون اینترنت کارها را انجام داد؟ من از اصفهان هستم و از شنبه تا حالا هیچ خبری از نت نیست و کسب وکار من به یک دهم تقلیل پیدا نموده است.

امّا شهروند با دید دیگری به این ماجرا پرداخته و نوشته است: مسئولان باید مسائل مردم را درک نمایند. درآمد ما همان است اما قیمت ها هر روز بالا می رود... از بحث کردن با راننده تاکسی، سوپری و گوشت فروش و بقیه خسته شده ام . چقدر دیگر باید بحث کنم؟ اینها مشکل است دیگر، دخل و خرج با هم نمی خواند... یک منبع درآمد هم داشتیم به اسم نت که بر روی اپراتورها برای ما قطع شده و هیچکس هم پاسخگو نیست. مانند بچه های یتیم شده ایم...

کاربری با نام خسته گفته است: دیروز خبر گذاشتید که اینترنت تهران و کلانشهرها تا دقایقی دیگر وصل می گردد ولی اصفهان هیچ خبری نیست. خسته شدم از این امید واهی... امیدوار می شوم و بعد از آن بدتر سرخورده. تا حالا هزارویک مطلب را می خواستم سرچ (جستجو) کنم که نشده، رزومه باید ایمیل می کردم نشده، ارتباطم با دوستم که ایران نیست در حد یک روز در میان و تماس تلفنی یک دقیقه ای شده و این کوتاه حرف زدن شرایط را برای هر دوی ما استرس زا نموده و در نهایت چیزی بدتر از این نیست که تاریخ دقیقی برای اتصال اینترنت معین نشده است.

شخصی به نام میم نوشته است: من یک خبرنگار حوزه موسیقی هستم که وظیفه ام پوششِ کنسرت های شهر خودم و شهرهای اطراف است، متاسفانه یک هفته است که مهم ترین گزارشِ دوران کاریم و عکس هایی که خیلی برایم مهم بود را به خاطر قطع بودن اینترنت نتوانستم به سردبیر برسانم و الان ارزش گزارشم از بین رفته است! همه که اینترنتِ خانگی ندارند... اصلا چه فرقی دارد؟ و ایرانی از تعطیل شدن کار و زندگی اش نوشته است، برای نمونه اینکه نتوانسته خلافی ماشین خود را به روش اینترنتی پرداخت کند و در انتقال کارت به کارت هم ناموفق بوده و به وسیله برنامه های پرداخت مثل آپ (آسان پرداخت) نیز به جایی نرسیده است و خواسته بیشتر به فکر مردم باشند.

حتی نان برای خوردن هم نداریم!...

از این دست اظهارنظرها فراوان بوده تا جایی که یکی از شهروندان کرمانشاهی به این نتیجه رسیده که مردم دیارش فراموش شده اند. او نوشته ما کرمانشاهیم... فراموش شدیم... یکی از مخاطبان با عنوان انتخابیکی جواب 10 روز کار نکردن ما رو میده؟ گفته است: کرج هنوز نه اینترنت خانگی، نه ایرانسل، نه همراه اول، هیچکدام وصل نشده، اگر هم جایی وصل شده برای مردم عادی نیست! من یک پیج اینستاگرام زیورآلات داشتم که یاری خرج خانه و قسط های بانکی ام بود، به دلیل توقف فعالیت این ماه نمی توانیم قسط بدهیم، و حتی نان برای خوردن هم نداریم!...

رضا نوشته است: ما در کرمانشاه نه اینترنت همراه داریم، نه ثابت... لطفا یک نفر شرح بدهد چرا. ضربه ای که به کسب وکار ما می خورد را چه کسی می خواهد جبران کند؟... با این کارها اعتماد به کسب وکارهای آنلاین به شدت کمرنگ می گردد، بعد هم از تروریسم اقتصادی صحبت می گردد!

یکی از مخاطبان وبلاگ پردیس وب با نام مینا گفته اینترنت اصفهان، شهر به این بزرگی با این همه جمعیت و شرکت فعال هنوز وصل نیست. من که کارم بعد از سه سال زحمت، یک هفته ای روی هوا معلق شده. وبلاگ پردیس وب لطفا پیگیر اینترنت شهرهای وصل نشده مثل اصفهان باشید... و کاربر دیگری هم با اعلام نارضایتی خود نوشته به همه آن هایی که اینترنت را قطع کردند تبریک می گویم. دست شان درد نکند... کارفرمای من تماس گرفت و گفت اگر شرایط اینترنت به همین شکل پیش برود، تصمیم دارم یک نفر که منزلش به محل کار نزدیک تر است را استخدام کنم و من هم دیگر نمی توانم دورکاری کنم... می دانید این حرف چه رنج و عذاب بزرگی به روح و جسم من وارد کرد؟ آفرین... همین طور به قطع کردن اینترنت ادامه بدهید، جواب خرج زندگی و دوا و درمان مادرم و اجاره خانه ما را هم بدهید...

باید بتوانیم با جهان در ارتباط باشیم

صاحب یک بازرگانی نوشته است: ما یک شرکت بازرگانی هستیم که برای معاملاتمان هر روز به برقراری تماس اینترنتی و ارتباط با طرف های خارجی احتیاج داریم. در هفته گذشته عملا شرکت ما تعطیل بود و تمام قراردادهایمان دچار تعلیق شده و قطعا مشتریان خوبمان شدیدا از ما عصبانی هستند. این شرایط قطعی اینترنت در حال حاضر حداقل روزانه کار و درآمد و روزی 40 نفر در شرکت ما را به صورت مستقیم مختل نموده است.

امیر نیز در واکنش به مطرح کردن بعضی از کاربردهای اینترنت و مسائلی که متعاقب قطع شدن آن به وجود آمده است، اظهار نموده: این ها که تنها کاربردهای اینترنت نیست. مهم ترین قضیه این است که ما باید بتوانیم با جهان در ارتباط باشیم، با سایت های مختلف خارجی... مثلا همه برنامه نویس ها باید با آخرین کدهای به روزشده جهان درگیر باشند و با برنامه نویس های دیگر در ارتباط باشند تا بتوانند کار و فعالیتشان را انجام دهند و بدون اینترنت عملا نمی توانند کاری از پیش ببرند.

بدون اینترنت سرگردان و بی درآمد می مانند!

کاربری به نام فرشاد خواهش نموده که این پیغام را منتشر کنیم، او در ادامه نوشته است: خدایی مثل اینکه ما جز ایران نیستیم، بیکارترین استان کشور! از اینترنت هم محروم باشد که دیگر!! کرمانشاه مظلوم را دریابید! نزدیک 20 شهرستان دارد که همه اتصال اینترنتشان قطع است. دو سال از زلزله کرمانشاه می گذرد و مردم هنوز در چادر هستند، این واقعا ناامید نماینده است. و علی با بیان اینکه کاری به سیاست ندارد، گفته: صفحه ای داشتم که روزانه سفارش می گرفتم و ماهیانه 2 یا 3 میلیون تومان از آن درآمد داشتم الان هیچ هیچ هیچ... چه کسی می خواهد این ضرر را جبران کند؟ تا کی؟...

امیر از اهواز با اشاره به اینکه تمام درآمدش از راه اینترنت است، ادامه داد: چرا کسی صدای ما را نمی شنود؟ به خدا کار و زندگی داریم، من کل درامدم از راه اینترنت و اینستا بود نه فقط من، هر کسی که شغلش وابسته به اینترنت است. به خدا خسته شدیم... غیر از امیر بسیاری از جوانان، کارآفرین یا غیر از آن که چون راه دیگری نداشته اند به کسب و کار آنلاین پناه آورده و چنین شرایطی داشته اند و بدون اینترنت سرگردان و بی درآمد می مانند.

مخاطبی که نام خود را developer گذاشته، نوشته است: در سنندج هم اینترنت خانگی و سیم کارت قطع است. لطفا زودتر وصل کنید، من یک برنامه نویسم و منابع اصلی کارم انگلیسی است. این چند وقت از کار و زندگی افتاده ایم. و دیگر کاربر وابسته به اینترنت از استثنا کردن شهرها گلایه نموده است و گفته: با هزار زحمت پروژه آنلاین می گیریم و بعد با یک تصمیم از بین می رود.

9 روز شد و هنوز منتظر وصل شدن اینترنت.. گفته است: سلام. امروز سوم آذرماه و 9 روز بی اینترنتی... لطفا پبگیری کنید، آخر ما تا کی باید منتظر باشیم.. گناه ما که اینترنت خانگی نداریم چیست؟ لطفا مدت زمان قطعی و تاریخ اتصال را اعلام کنید تا این همه منتظر نباشیم. و اینترنت همراه!!! نیز خواهان پیگیری شرایط نت همراه و مشخص تکلیف کسانی که نت خانگی ندارند شده است. سام دانشجویی از شهر ماکو است که برای امتحان سه شنبه خود (5 آذر) دچار مشکل شده و خواهان برطرف مشکل قطعی مکرر اینترنت خانگی و رسیدگی به موضوع اینترنت همراه شده است.

خانمی به نام مهتاب با بیان اینکه روزی او وابسته به اینترنت و کار و فروش محصولاتش در شبکه های اجتماعی است، نوشته: واقعا پیش خودشان چه فکری می نمایند! اصلا برایشان مهم نیست که یک زن کارآفرین که با کلی از جیب خوردن توانسته یک پیج (صفحه مجازی) را یک ساله نموده و راه درآمدش از اینستاگرام و با شغل کوچکش است، چطور به خودتان اجازه می دهید راحت همه چیز را از او بگیرید؟ آیا این حق الناس نیست؟! آیا خدا ببخشد، بنده اش هم باید ببخشد؟

حق شهروندی اظهار نموده امروز برای داشتن اینترنت حتما لازم نیست دانشجو یا کاسب مجازی باشی این یک حق طبیعی و شهروندی ماست. و ضرر نموده نوشته با وجود شرایط اقتصادی بد، مودم ایرانسلم را دور می اندازم و ADSL می خرم... دانش آموزی به نام علی نیز خواهش نموده اینترنت های همراه وصل گردد و نوشته: الان اینترنت مخابرات وصل شده اما کسانی که مودم وای فای ایرانسل و یا اینترنت همراه دارند باید چکاار نمایند... من خودم دانش آموز کنکوری ام. تمام جزوه ها و کتاب های دیجیتالیم در برنامه تلگرام بود و با قطع شدن اینترنت دیگر به آنها دسترسی ندارم. شما بگویید ما باید چکار کنیم... و جوان دیگری کوتاه نوشته است و چه زود بنزین فراموش شد و تیترها اینترنت شد!!

نمی توانیم به دوران صد سال پیش برگردیم

این نظرات و گلایه ها و حتی بی قراری ها برای اتصال مجدد نشان از این دارد که افراد زیادی از اینترنت روزی می خورند. علی اکبر قاضی زاده ـاستاد روزنامه نگاریـ در گفت وگویی با وبلاگ پردیس وب درباره موضوع قطع اینترنت و پیغامدهای منفی و در عین حال مثبت آن گفت وگو نموده است، او نظر متفاوتی دارد.

این روزنامه نگار باسابقه می گوید: با فناوری نمی گردد جنگید و آن را حذف کرد. موقت می گردد تعلیق کرد اما اصلا به صلاح جامعه نیست. احتیاج مردم به آگاهی داشتن است؛ البته آن بخشی که جلوی شلخته کاری ها را می گیرد، جای خوشحالی است ولی واقعیت این است که وقتی ما با تکنولوژی خو می گیریم، دیگر نمی توانیم به دوران صد سال پیش برگردیم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم قطع شدن اینترنت خیلی برای مردم حیف است؛ به ویژه برای جوان ترها که با کامپیوتر و در فضای مجازی زندگی می نمایند؛ البته آن بخشی که جلوی شلخته کاری ها را می گیرد، جای خوشحالی است ولی واقعیت این است که وقتی ما با تکنولوژی خو می گیریم، دیگر نمی توانیم به دورانی برگردیم که تلویزیون نیست. دیگر سخت است برگردید به دورانی که از رادیو نمی گردد خبر گرفت.

این استاد روزنامه نگاری در خاتمه تاکید نموده است: با فناوری نمی گردد جنگید و آن را حذف کرد. موقت می گردد تعلیق کرد اما اصلا به صلاح جامعه نیست. احتیاج مردم به آگاهی داشتن است. فرصت خوبی است که رسانه ها به دنبال خبر باشند. آن طور که جهان دنبال آگاهی است.

صدای پای اینترنت ملّی...

حال پس از تمام این فراز و نشیب ها صدای گام های اینترنت ملّی می آید... موضوعی که از مدت ها پیش درباره آن بحث و گفت وگو شده و مطالبی هم در این باب مطرح می شد و امروز پس از این محدودسازی و سپس مسدودسازی اینترنت دوباره قد علم نموده است. این در حالی است که محدودیت های اینترنتی رفته رفته در حال برداشته شدن بوده و شورای امنیت طی ارزیابی های مجدد خود رای به برای اتصال اینترنت در بعضی استان ها را صادر نموده است.

باید دید پس از تمام این اتفاقات و با وجود موارد رضایت و یا نارضایتی های موجود از شرایط اخیر باز هم باید برای اجرای کامل طرح اینترنت ملّی آماده باشیم و یا اینکه اصلا نمی توانیم بر روی اینترنت و خودکفایی در این حوزه حساب کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وقتی بنزین فراموش می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی بنزین فراموش می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید